1. Home
  2. Natuurlijke manieren om je immuunsysteem een boost te geven
Boost

Natuurlijke manieren om je immuunsysteem een boost te geven

Niemand vindt het leuk om ziek te zijn. Gelukkig zijn er heel veel dingen die je zelf zou kunnen doen om je weerstand op peil te houden en je immuunsysteem te versterken. Weerstand is eigenlijk een andere naam voor je immuunsysteem of afweersysteem. Het is een complex netwerk van organen, eiwitten, cellen en antilichamen. Ze werken allemaal samen om je lichaam te beschermen tegen virussen, bacteriën, infecties, parasieten en andere invloeden van buitenaf die ongewenst zijn. Je staat er eigenlijk nooit bij stil, maar je immuunsysteem is elke dag weer keihard aan het werk om ervoor te zorgen dat je niet ziek wordt.

Wat is het immuunsysteem en hoe werkt het?

Het immuunsysteem gaat een gevecht aan met alles wat voor onze gezondheid gezien wordt als een gevaar. Dit kunnen bijvoorbeeld schimmels, virussen en bacteriën zijn, maar ook vreemde stoffen die in de lucht zitten of in onze voeding. Het immuunsysteem werkt razendsnel; als je overgevoelig bent voor bijvoorbeeld pinda’s, dan heb je binnen een paar seconden al een heftige reactie. Als een verkoudheid toeslaat, kun je je de ene dag nog prima voelen, terwijl je een dag laten zakdoeken vol snuit.

Je weerstand bestaat uit verschillende onderdelen in je lichaam die met elkaar samenwerken. Dit zijn de slijmvliezen van je keel, neus, darmen en longen en je huid, maar ook je amandelen, lymfevaten, lymfeklieren de milt en de zwezerik zijn erbij betrokken. Ook vormen de witte bloedcellen bij het immuunsysteem een belangrijk onderdeel. Ze worden in het beenmerg gemaakt en zweven constant door het bloed om zo ongeregeldheden op te kunnen sporen. Ook heeft het lichaam bepaalde antistoffen die ziekteverwekkers kunnen herkennen. Deze afweer ontwikkelt zich gedurende een mensenleven.

Je kunt je immuunsysteem zelf versterken, als je bijvoorbeeld ziek bent, of als je ziektes juist wilt voorkomen. Dit kun je op de volgende manieren doen.

Hoe kun je je weerstand op een natuurlijke manier hoog houden?

Je immuunsysteem bestaat uit veel verschillende onderdelen. Dit maakt het lastig te meten en aan te geven wanneer je weerstand wat lager is dan normaal. Een gezonde leefstijl kan je echter goed helpen om je weerstand op peil te houden.
Om je immuunsysteem op een natuurlijke manier te versterken zou je de volgende levensstijl zo goed mogelijk kunnen proberen te handhaven:

• Eet gezond en gevarieerd;
• Slaap voldoende;
• Beweeg of sport regelmatig, het liefst in de buitenlucht;
• Zorg voor een gezond gewicht;
• Voorkom stress;
• Let goed op je hygiëne;
• Knip je nagels (lange nagels zijn een voedingsbodem voor ziektekiemen en bacteriën);
• Probeer om met roken te stoppen;
• Drink voldoende.

Welke vitamines en mineralen zijn het beste om je weerstand te verhogen?

Bij een sterk immuunsysteem staat een gezond en gevarieerd eetpatroon aan de basis. Wanneer je voldoende fruit en groenten eet, krijg je in principe alle mineralen en vitamines binnen die je nodig hebt voor een sterk immuunsysteem. Er zijn een aantal vitamines en mineralen die erom bekend staan een positieve invloed te hebben op je weerstand. We bespreken de belangrijkste.

Vitamine A

Vitamine A vind je onder andere in donkere bladgroentes en eieren. Vitamine A speelt een rol bij de ontwikkeling van een bepaald type witte bloedcellen. Deze bloedcellen helpen je lichaam tegen ziektewekkers te beschermen.

Vitamine C

Vitamine C vind je onder andere in sinaasappels, tomaten, broccoli, aardbeien en groene of rode paprika’s. Vitamine C zorgt ervoor dat het afweersysteem van je lichaamscellen beschermd wordt tegen invloeden die van buitenaf komen. Dit heeft op je immuunsysteem een positieve invloed.

Vitamine D

Vitamine D helpt om je lichaam te beschermen tegen infecties. De voornaamste bron voor de aanmaak van Vitamine D is de zon. Van maart tot en met oktober krijgen we Vitamine D binnen via zonlicht, maar in de winter wordt er bijna geen Vitamine D aangemaakt. Je lichaam gebruikt dan de voorraad Vitamine D die tijdens de zomer opgebouwd is. Veel mensen slikken daarom tijdens de wintermaanden een Vitamine D supplement.

Wat kun je het beste eten om je weerstand te verhogen?

Een gezond en een gevarieerd voedingspatroon is essentieel voor een sterk immuunsysteem. Toch zijn er bepaalde voedingsstoffen die jouw weerstand een extra boost kunnen geven. We bespreken wederom de belangrijkste.

Kaneel

Kaneel werkt antibacterieel. Het zorgt ervoor dat het vermenigvuldigen van bacteriën tegengewerkt wordt. Heb je een lagere weerstand, dan kan kaneel ervoor zorgen dat je je sneller beter voelt. Je kunt een beetje kaneel over je havermout doen in de ochtend, of strooi een beetje over je warme chocolademelk.

Paranoten

In paranoten zitten veel gezonde vetten en mineralen, zoals bijvoorbeeld zink. Zink kan er mede voor zorgen dat je weerstand verhoogd wordt. je kunt paranoten natuurlijk gewoon los eten, maar ze zijn ook heerlijk door je salade.

Champignons

Wanneer champignons boven de grond gekweekt worden of onder UV licht, zijn ze in staat om vitamine D aan te maken. Het eten van champignons kan er dus voor zorgen dat je immuunsysteem een boost krijgt.

Knoflook

Het eten van rauwe knoflook heeft op je weerstand een positieve invloed. Al met één teentje knoflook geef je je immuunsysteem al een flinke boost. Uit onderzoek blijkt dat knoflook niet alleen ontstekingsremmende eigenschappen heeft, maar ook een antibacteriële werking. Knoflook zou je om deze reden kunnen helpen om sneller te herstellen.

Watermeloen

In watermeloen zitten veel vitaminen die helpen bij een sterke weerstand, zoals Vitamine A, Vitamine C en Vitamine B6. In het rode vruchtvlees zit de antioxidant lycopeen; deze helpt je lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf te beschermen.

Citrusfruit

Wat ook een positieve invloed heeft op je immuunsysteem is Vitamine C. Dit vind je terug in citrusvruchten, zoals sinaasappels, limoen en citroen. Omdat Vitamine C niet in je lichaam kan worden opgeslagen, is het belangrijk om elke dag iets te eten wat rijk is aan Vitamine C.

Broccoli

Broccoli is een grote bron van Vitamine A, C en E. Daarnaast zit er in broccoli ook choline. Choline staat er om bekend heel erg goed te zijn voor je darmen. Als je broccoli rauw eet, of gestoomd, dan blijven de meeste voedingsstoffen behouden. Je kunt broccoli bijvoorbeeld door je salade doen. Bloemkool en boerenkool hebben het soortgelijke effect.

Rode paprika

In rode paprika zit veel Vitamine C. Niet alleen ondersteunt dit je immuunsysteem, het zorgt ook voor de opname van ijzer. Dit is erg belangrijk voor je weerstand.

Vlierbessen

In vlierbessen zitten veel flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die helpen om je lichaam tegen ongewenste invloeden van buitenaf te beschermen en om je sneller te laten herstellen.

Chilipeper

In groene en rode chilipepers zit veel Vitamine C en A. Ook bevatten ze capsaïcine, een stofje dat bacteriële infecties zou kunnen voorkomen.

Honing

Honing werkt verzachtend voor de keel en bevat veel antioxidanten. Uit onderzoek blijkt dat honing ook antibacterieel werkt en dus bacteriën kan uitschakelen die een infectie veroorzaken.

Beweeg voldoende voor een sterk immuunsysteem

Beweging is goed voor lichaam en geest én het verhoogt ook nog eens je weerstand. Om je immuunsysteem een boost te geven kun je bijvoorbeeld iedere dag een half uurtje wandelen, of regelmatig een potje golf spelen. Het is in ieder geval belangrijk dat je de activiteiten uitvoert in de frisse buitenlucht. Zorg daarnaast voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Menu